Juoksuintoa ja –vauhtia tenniskentältä

Tennis on nyt pari vuotta ollut suosikkiliikuntaani, sitä olen harrastanut keskimäärin pari kertaa viikossa. Yleensä noin 2-3 tuntia viikoittain, lomilla huomattavasti enemmän. Olen halunnut kehittyä tenniksessä ja oppia lisää. Muita liikuntamuotoja olen harrastanut myös, sekä vaihtelun vuoksi että tukeakseni tennistä. HeiaHeian tilastojen mukaan tänä vuonna olen esimerkiksi kävellyt 26 tuntia, juossut 21 tuntia, tehnyt salitreeniä tai muuta lihaskuntotreeniä yhteensä 18 tuntia. Lisäksi päälle tulee sekalainen joukko hiihtoa, zumbaa, pyöräilyä, portaiden nousua ja muuta satunnaisempaa liikkumista, yhteensä 161 tuntia liikuntaa tänä vuonna. Ei huono.

Juoksun on ollut tarkoitus olla ihan vain tennistä tukeva laji. Olen muutamia vuosia sitten harrastanut sitä sen verran, että olen juossut parit puolimaratonit, joista parhaan aikaan 2.01. Silloin kävin lenkillä 2-3 kertaa viikossa. Pisimmillään lenkit olivat 14 kilsaa, yleensä kympin huiteilla.

Olen nyt kuitenkin huomannut, että juoksuni tuntuu kenties paremmalta kuin koskaan. Käyn lenkillä kerran viikossa, korkeintaan kaksi ja vedän sellaisia 5-10 kilsan lenkkejä. Silti juoksuvauhtini on vähintään samaa tasoa kuin silloin juostessani enemmän. Ainoa selitykseni asiaan on se, että tenniksen nopeat pyrähdykset ovat parantaneet juoksuvauhtianikin. Voisinko olla oikeassa?

Olenkin saanut vähän uutta kipinää juoksuuni. Sillä seurauksella, että olen jo surffailut kympin juoksutapahtumia ja jopa puolimaratoneja. Puolimaraton voi olla vähän turhan aikainen haave tänä vuonna, sillä haluaisin seuraavalla kerralla alittaa sen kahden tunnin rajan. Ehkä ensi vuonna… Mutta kokeilen nyt joka tapauksessa lisätä juoksun osuutta ohjelmassa myös ja katsotaan sitten, onko pidempien juoksujen aika tänä vuonna, ensi vuonna vai ei koskaan.

Suurin piirtein tällaiselta vaikuttaa tuleva treeniohjelmani (viikonpäivät voivat vaihdella, mutta määrästä saatte käsityksen):
Ma: Juoksu, 45-60 min
Ti: Fiiliksen mukaan: lepo, pyöräily, tennis tai lihaskunto
Ke: Juoksu, 30-45 min
To: Tanssitunti 60 min tai kävely
Pe: Keskivartalotreeni 30 min
La: Tennis
Su: Juoksu 60 min (-> 90 min)

En noudata ohjelmaa kirjaimellisesti, eikä haittaa, jos joskus tulee ylimääräinen lepopäivä, lenkki lyhenee tai laji vaihtuu. Varsinaista lepopäivää ohjelmassa ei ole merkattuna, sillä sellaisia tulee kokemukseni mukaan joka tapauksessa työ- ja muiden menojen vuoksi tai siksi, ettei vaan jaksa. En ole huippu-urheilija vaan tämän pitää olla hauska harrastus ja pitää minut virkeänä vielä mummoksi asti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s